Barnehagen vår

Tykkåsen barnehage finner du på Fevik omgitt av vakker natur. Både skog og strand er i gangavstand fra barnehagen. På denne siden finner du glimt fra barnehagehverdagen, samt nyttig informasjon om barnehagen. Vi fyller hverdagen med nye spennende opplevelser og utfordringer som samsvarer med hvert enkelt barns behov. På dette bildet sitter barna i "Vennehuset" og griller pølser. Trykk inn på bildet for ytterligere informasjon. :)

Tykkåsen barnehagen drives etter "søskenmodellen". Dette vil si at små og store barn er sammen. Barna har felles garderobe og oppholder seg sammen utenom kjernetiden. I kjernetiden deler vi barna inn i grupper etter alder og modning. Disse gruppene ser slik ut:

• 1 - 2 år  Nøtteliten
  • 2 -3 år  Marihøna
  • 3 - 5 år Reveenka

Barnehagen ligger i gangavstand til Fevikmarka med lysløype, skog, fjell og spennende turterreng.

Barnehagen har laget et eget leisted i disse nærområdene som blir kalt for "Indianerplassen". Her er det laget hinderløype og taumiljø, sli at barna får utfordret og utviklet de motoriske sansene sine.

Vennehuset i barnehagens uteområde er perfekt for grilling av pølser og laging av mat. Dette gjør at barna får muligheten til å være ute i naturen, selv om været er dårlig.

Barnehagen ligger i gangavstand fra Strand Hotel. Her tilbringes mange sommerdager, hvor barna får vasse, fiske krabber og leke i sanden.

I tillegg til dette vil vi gi barna opplevelser ved å besøke ulike arbeidsplasser, institusjoner og kultursteder.

Kontakt med dyr er med på å utvikle evnen til omsorg. Vi har jevnlige turer til en gård for å hilse på sauer og hester. Vi har flere ganger tatt med barna dit, slik at de får blitt med på lammefødsler. Dette er en spennende og lærerik opplevelse for alle barna.

Personale:

Vi er et personale med smilet på lur, mye humor og latter. Vi legger mye vekt på trivsel og stabilitet.

Dette er med på å skape en god atmosfære i barnehagen.

Personalet i Tykkåsen barnehage er bevisste og engasjerte mennesker.

Vi møter barna på barnas egne premisser. Vi er opptatt av at barna skal få medvirke til egen barnehagehverdag, samt anerkjenne behov og følelser. Vi legger vekt på å se barnet som likeverdig, og gir barnet det ansvaret det er rustet til å ta.

Måltider:

Frokost, lunsj og ettermiddagsmåltider serveres daglig. To lunsjmåltider i uka er varme. På fredager baker vi rundstykker, og tar gjerne barna med oss på dette de gangene det lar seg gjøre. Til bursdager serveres smoothie (et sunt alternativ til kake).

Tykkåsen barnehage kjøper inn bleier og dette er kostnadsfritt for foreldrene.